Razstava

Med nebom, zemljo in preprostimi ljudmi

Srečanje s fotografijami Naceta Škode in s fotografom samim je zame nadvse zanimiva fotografska izkušnja. Mladenič z navdušenjem pripoveduje, da je v Sloveniji študiral fotografijo dve leti, in to na Inštitutu in akademiji za multimedije, diplomo pa ima v delu. Na danski visoki šoli Krabbesholm, kjer poučujejo grafično oblikovanje, arhitekturo, umetnost in fotografijo, pa je medtem uspešno opravil dva semestra, s tem, da se je moral spopadati celo z učenjem danskega jezika. Profesorica ga je uvajala v številne praktične fotografske naloge in ga učila, da mora vsaka fotografija izraziti občutke, raje z manj, kot z več likovnimi prvinami. Kakovost te danske šole prikaže tudi dejstvo, da so fotografa vpeljevali v umetnost fotografiranja s pomočjo temeljnih znanj v analogni (»filmski« in »temnični - s kemikalijami podprti«) fotografiji. Tudi sam menim, da so ta znanja, pa tudi delo v klasični črno-beli temnici, najboljša popotnica in temelj za nadaljevanje dela v »beli«, računalniški temnici, s programi za urejevanje in obdelovanje digitalno posnetih fotografij.
Ko se je Nace Škoda na Danskem seznanil z vsemi temi temelji fotografije in spoznal fotografsko zajemanje svetlobe celo z uporabo klasičnega velikega filmskega formata in steklenih plošč, je prišel zanj trenutek za nakup res odlične sodobne profesionalne fotografske opreme v polnoformatni (»full frame«, 24 x 36mm) digitalni tehniki. Ne bomo zamolčali, da ima opremo znamke Canon, na kateri dela predvsem s širokokotnim zoom objektivom.
In ker rad potuje, je to opremo tudi vzel s seboj na do sedaj najbolj odmevno potovanje: na 22.000 prevoženih kilometrov po Afriki.
Z dvema voziloma je, skupaj s prijatelji, prevozil vse te številne kilometre po državah Mali, Burkina Faso, Benin, Togo, Gana, Mavretanija in Maroko. Tudi po več dni so se vozili z enakim pogledom: levo od avta morje, desno puščava. Posebne vtise sta nanj pustila zahodna Sahara in Sahel, ter pleme Dogonov v Maliju. Po pustinji so se nasploh veliko vozili in s pomočjo navigacije in knjižnega vodnika »Lonely Planet« tudi našli pravo pot, številna naselja in vasi, kjer so tudi prenočevali.
In tam, v skromnih pogojih življenja, kjer človek sreča vesele, sproščene ljudi, ki so jim depresije zahodne civilizacije tuje, so se pojavile številne možnosti za fotografiranje ljudi, naselij in pokrajine.
V najbolj odmaknjenih vaseh, kjer Zahod še ni pustil turističnih sledov, so se ljudje fotografirali iz veselja, brez moledovanja za plačilo. In ta pristni medčloveški stik je navduševal Naceta, da je nenehno fotografiral po vaseh, portretiral je tako starejše ljudi, kot tudi otroke, ki so pri tovrstnih srečanjih še posebej veseli in sproščeni.
Nastali so kakovostni portreti, pri katerih je Nace mojstrsko komponiral tako močno sončno svetlobo, kot dodajanje svetlobe z bliskavico, in seveda motiv sam, z vsemi ostrinami in neostrinami, ki jih določi fotograf. Doma se je kasneje odločil, da bo sicer barvno posnete portrete pretvoril v kakovosten črno bel digitalni fotografski zapis, fotografije pa je dal izdelati na platnu podobni podlagi. V vsem tem postopku se odraža njegovo obsežno, v fotografskih šolah pridobljeno znanje, v motivih pa njegov dar stika z ljudmi in fotografskega upodabljanja njihovih nasmehov, poz, občutkov veselja ob srečanju, soočenja s tujim popotnikom in njihovo izražanje samega sebe, brez sprenevedanja, kot to znajo ti, od nas tako drugače civilizirani ljudje, če se srečajo s sproščenim in s stika željnim popotnikom.
Iz čistega veselja so pogosto klicali za fotografom »Mon ami«, ko pa enkrat Nace tega ni slišal, se je nekdo ojunačil z angleščino in prosto po svojem spominu zaklical: »My French!«.
Ta ljubki dogodek je dal tej razstavi tudi ime.
V Afriki se človek obvezno sreča tudi s kristalno jasnimi elementarnimi geografskimi razsežnostmi našega planeta in tudi Naceta je to prevzelo, še posebej, ko si je želel nekoliko oddahniti od fotografiranja ljudi. Ustvaril je niz pokrajinskih barvnih fotografij, pri katerih začutimo vso trdnost in hkrati vso sanjskost stika zemeljske materije, puščavskih sipin ali brezpotij z nebom, na katerem eterično, včasih skoraj kot fata morgana, kraljujeta sonce ali luna. »Med nebom in zemljo«, bi lahko naslovili ta del ciklusa, in čeprav so to pokrajine večinoma brez elementov arhitekture in brez vidne prisotnosti človeka, so Naceta prevzele s svojo elementarno močjo in z lepoto, ki ju je prikazal na tehnično dovršenih in oblikovno minimalističnih fotografijah. Afrika s svojo prvinsko naravo in puščavo očitno prav kliče po fotografskih kompozicijskih minimalizmih, ki pa lahko pri gledalcu pričarajo obilo liričnih, ali pa celo eksistencialističnih občutkov. Po znanem principu v umetnosti: manj je več, kar je Nace spoznaval že v danski fotografski šoli.
Razstavljene fotografije so polne osebnih občutenj človeka, ki se je očitno zaljubil v Afriko in ki se ima namen vanjo vedno znova vračati. Po drugi strani je Nacetu Škodi želeti, da bi svoj foto aparat in svoje fotografsko znanje v prihodnje uporabil povsem neselektivno tudi v drugih deželah in morda celo v svoji domači pokrajini in v domačem kraju.
Res pa daje predvsem potovanje v daljne kraje fotografiranju običajno tisti eksotični in adrenalinski čar prvopristopništva, ki so ga, čeprav nekoč še brez foto aparatov, občutili na primer Krištof Kolumb, Vasco da Gama ali Marco Polo.
Gre za odkrivanje, dojemanje in preoblikovanje vedno novega, še nepoznanega, v lastno osebno, v tem primeru v likovno in v vizualno izkušnjo, in za prenos te izkušnje drugim ljudem s pomočjo črno belih in barvnih avtorskih fotografij. Gre tudi za nenehno lastno obujanje vizualnega spomina na kraje in dogodke, ki so v avtorju zapustili nepozabne vtise in doživetja. Ali kot je nekoč dejala znana fotografinja Julia Margaret Cameron (1815 – 1879): »Hrepenela sem po tem, da bi mogla zadržati sleherno lepoto, ki mi pride pred oči, in naposled se mi je hrepenenje izpolnilo.«

 

Dušan Jež
Foto atelje Jež, Ljubljana

 




Certifikat WLA


EUROJACKPOT

Eurojackpot

Garantirani sklad za Jackpot je 10 milijonov €. Žrebanja so vsak petek ob 23. uri, na Pop TV.

 

Želim prejemati rezultate žrebanj na e-naslov:

Loto
Eurojackpot
3x3
Prijavi
Odjavi
cookies