Spomenka Olujić - "Potovanja"

Potovanja

     Kadar potujemo po svetu in iščemo lepoto, jo moramo že prej vzeti s sabo, sicer je tam ne bomo našli.
     Spomenka Olujić nosi lepoto s seboj od ranih otroških dni, ko je očetu mizarju pomagala poslikati skrinje in  mamici šivati obleke. Morda je nikdar uresničena želja, da bi postala arhitektka vzniknila prav v glinenih motivih hiš, svetilnikov in mest iz njenih potovanj. Delo stomatologa zahteva ročne spretnosti in svojevrstno ustvarjalnost, da se novo zobovje prilega človeškemu okostju. In ko je po upokojitvi nastala praznina, tako v uresničevanju skozi ročne spretnosti kot na področju ustvarjalnosti, se zdi logično, da je gospa Olujić to potrebo uresničila v najbolj dostopnih tvarinah kot sta slano testo in glinemol. Začetki se zdijo na prvi pogled naivni. V slanem testu oblikovane punčke z lepimi oblekcami bi lahko izpadle osladno, če jim ne bi vdahnila življenja skozi različne zasuke, ki jim sledijo kratka krila. Tudi naslednja serija zrelih deklet v narodnih nošah in zgodovinskih oblekah bi lahko ostala na ravni naivnega amaterizma, če ne bi natančno preštudirala razvoja ženskih oblačil od 13. do zgodnjega 20 stoletja in modelom vdahnila življenje skozi geste in gibe, katerim sledi bogato oblikovana draperija. Občutek za material in resničnost je nadgradila na tretji univerzi, smer žgana glina, kjer pa je po štirih letih imela dovolj okvirov, saj jo je raziskovalna žilica vodila k bolj  spontanemu oblikovanju.
      Gospa Olujić je izrazito procesno usmerjena ustvarjalka, ker jo delo z glino vodi v drugačne rešitve kot si jih je sprva zamislila. Proces iskanja prave frome pa je še najbolj viden skozi oblikovanje bele šamotne gline v zadnjih dveh mesecih, kolikor so nastajala dela za to razstavo. Prvi reliefi v tehniki valjanih plošč so še zadržani in risarski kot je to razvidno v pogledih na Santorini ali Tai    Mahal, nato pa postane modeliranje bogatejše in bolj smelo. Pričela se je igra oblik kot izstopanje reliefov v prostor ter taktilno oblikovana površina hiš ali dreves, na zadnji stopnji pa nastanejo tridemenzionalne hiše, kakor da bi izstopile iz reliefov in zaživele svoje življenje (hiša iz Malija in Tunizije). Arhitekture večinoma sledijo resničnosti, tako da jih zlahka prepoznamo in lociramo v določeno geografsko regijo. So pa tudi izjeme kot je denimo La Bocca, kjer je združila različne vzorce fasad hiš v likovno igro živopisnega mesta, ki ga ilustrira ženska noga plesalke tanga, značilnega za predmestje Buenos Airesa. Značilnosti južne Amerike predstavljajo še bolivijski avtobus in brazilske favele, ki jim poda tipične  lastnosti skozi barve. Poslikava reliefov in hiš je prav tako zgodba o pridobivanju samozavesti, saj so zgodnja dela kot je denimo okno iz Grčije še v pastelnih barvah, ki so na meji kiča. Nato pa sledimo vse bolj prefinjenim in svojskim barvnim odtenkom (Sekvoja) ter odvodom v zabrisane barvne madeže (Svetilniki), ki plastikam podajo doživeto resničnost ali celo pravljičnost (Okrogle, »hundertwaserjevske hiše). Tudi zatekanje k detajlom je v procesu zadnjih dveh mesecev usahnilo, tako da v tridimenzionalnih kipih predvsem občudujemo pretehtana osnovna razmerja, uresničena v glinenih masah (Hiša iz Malija, »trikotna« hiša). Avtorica razume karakter oblik, zato poudari taktilnost in vizualnost. Zaveda se, da je osnovna oblika ključ do spoznanja in temu sledi barva in podrobnosti, ki so v kontekstu z resnično okolico. Poseben občutek za razmerja, teksturo in barvo pred risbo, je tako rezultat procesa tega ustvarjanja in številnih novih zamisli, ki so se porodile med samim delom.

     Pri vseh pa je zaslediti razmislek o uporabnosti teh del. Če so reliefi namenjeni dekoraciji prostorov, pa so tridemenzionalne arhitekture predvidena za svečnike ali prostore za shranitev drobnih predmetov. Do osvoboditve koncepta oblike od funkcionalnosti je še daleč, lahko pa se tudi to zgodi, če bi se ustvarjalka profesionalano pričela ukvarjati z umetnostjo. Dokler pa ustvarja na področju (kvalitetnega) ljubiteljskega kiparstva in se zaradi nerazvitega trga povsem upravičeno sprašuje, kam z vsemi temi plastikami, pa bo korak v razvoj forme počakal na ugodnjši čas. Bi pa bila svojevrstna degradacija teh plastik, če bi končale v kakšni turistični trgovini s spominki. Razstavljene hiške so namreč veliko več od turistične atrakcije; predstavljajo skozi stoletja potrjene uspešne bivanjske prostore, ki upoštevajo lokalni kontekst in velikost, prostorsko konstrukcijo in oblikovni videz, in ta je v skladu z realnostjo vsakodnevnega življenja. Te hiše odražajo spontano ustvarjalnost anonimnih ljudi, ki so hote ali nehote skoznje oblikovali identitete, ki so danes ogrožene zaradi procesov globalizacije. In ko nam skozi forme in strukture Spomenka Olujić posreduje lepoto in funkcionanost teh arhitektur, dreves in prevoznega sredstva,  razmišlja tudi o vrednotah kulturne dediščine in okoljevarstva. Kljub tem kontekstom v prvi vrsti začutimo njeno otroško čudenje in užitek v  oblikovanju ter barvanju, ki delom vdihne tisto lepoto, ki se je prebudila v popotnici, ob prvem srečanju z njimi.

 

                                                                                                                         Vid Lenard

 



Certifikat WLA


EUROJACKPOT

Eurojackpot

Garantirani sklad za Jackpot je 10 milijonov €. Žrebanja so vsak petek ob 23. uri, na Pop TV.

 

Želim prejemati rezultate žrebanj na e-naslov:

Loto
Eurojackpot
3x3
Prijavi
Odjavi
cookies