Krištof Zupet - "Eros Uranios"

Eros Uranios

Eros Uranios je besedna zveza, ki označuje najbolj elementarno človeško silo, gon, brez katerega se ustavi gibanje, ki teži k resnici. Strasti, ki mu pripadajo, so univerzalne do te mere, da ne poznajo ne spolnih, ne starostnih, ne časa, zato so podobne sanjskemu a hkrati izsanjanemu svetu, kjer smo tako plen nakan ali namenov absolutnega kot tudi njegovi aktivni ustvarjalci. Eros Uranios kot mogočno morje buta ob enako mogočne skale, jih dolbe in oblikuje v silnem stiku, a tudi spoštuje njihovo trdnost in nepremičnost, ki se je v pračasih z gibanjem prerinila proti nebu in zaštrlela v obliki ostrih vrhov. To so bila milijonletna, molčeča in grmeča gibanja, ki jim je enak Eros Uranios. Zato je v njem nekaj tragično velikega, trpečega, odrešujočega in se izteče v veliko himno življenju. Skozenj je življenje uresničeno, poveličano, osmišljeno in ima značaj najbolj prodorne misli.

 

Zvest in absolutnemu vdan in po absolutnem hrepeneč umetnik slikar ima zaradi svojega daru, veščine oblikovanja podob in uresničevanja v barvah, čisto posebne možnosti in veliko, mnogokrat pretežko nalogo. To nalogo se nameni uresničiti brez vsake pohlevne previdnosti, strahopetnosti, z najresnejšim in kar se da čistim
namenom. Pri tem trpi ob vsakem poskusu, ki nima za rezultat žarjenja. Žarenje se dosega preko razumevanja oblik, ki nas obkrožajo, bodisi da so to rastline, živali, ljudje ali kamni, sestavljeni v gore. Ne dajemo zaman imena goram, ki so ogromni skladi kamenja, zdaj malo zeleni, zdaj odeti v bleščečo belino kristalizirane vode, ki vse poživlja. Misel, da je slikarju nuja vse to portretirati, izhaja iz Erosa Uraniosa. Nastopi jasna zavest, da ne ljubimo samo bljižnjega človeka, od katerega imamo take in drugačne koristi in s katerim si v svoji revi krajšamo čas, temveč nekoristnostno ljubimo tudi druge ljudi in jih prav v imenu te ljubezni včasih tudi trdo primemo in pa mnoštvo živali in rastlin, ki so tako delikatne in subtilne, da se nehote izmikajo portretiranju s svojim gibanjem, cvetlice s svojo minljivostjo in razmršenim pogovorom z vetrom in skalni skladi s svojo mogočnostjo, pred katero bi slikar prej padel na kolena kot da bi jo upodabljal. Če to mogočnost v molitvenem delu oblikuje, zahteva tak podvig nadčloveške napore, v kakršne se je s svojim neizmernim talentom, silovitistjo in vero podajal Vincent
van Gogh. Obvladal je desetine kilometrov horizonta in ga posvetil v popolno resničnost. Ali pa Oskar Kokoschka, ki se je temu idealu približal na slikah velemest; London, Praga, Rim. Je za tak napon treba imeti v glavi „šrapnel“ kot ga je realno imel Kokoschka? Krištofov destletja trajajoči študij barv mu je te v toliki meri razkril, da je težko najti kaj primerljivega. Skoznje je razdivljal Eros Uranios in mu zagotovil originalen izraz. Preko portretnih podob je jasno, da ga je poskušal tudi živeti, saj portreta, ne človeka, ne rastline, ne živali, ni braz močnega stika, fluida, ki steče med slikarjem in portretirancem, pa naj bo to človek, gora ali morje. Zato ni čudno, da kutinino drevo, ki ga je tolikokrst upodobil, imenuje moja ljubica. Da, ljubica, kajti to je ljubezen, vztrajna, enkrat odrešujoča, drugič trpeča ljubezen, ko ni dovolj upodabljajoče moči ali kar stalno, ker je portretno mogoče ustvariti le njen del, njeno vejo, podobno kot kadar se študijsko riše lastno roko ali ko nastane le del človeškega obraza in vsa moč izbruhne v izraz oči in oblikovanost ust, ki so najbolj goreče točke Erosa Uraniosa, ker so možnost neskončne miline, ker so trdnost zaradi neuresničenega, ki so tudi strasten poljub, včasih spremenjen v nevaren ugriz ali pa je v njem poveličana najžlahtnejša možnost človeškega stika.

 

V zdrobljenem in raznešenem svetu, ki smo mu priča, je ustvarjanje vangoghovskih horizontov nuja, če nočemo, da bo razredčen svet ušel po kanalizaciji v nič. Če svet razdrobiš, si se postavil zoper resničnost. Eden od protagonistov v tragediji „Rdeča maša“ Ivana Mraka reče: „Stisni pest in imaš drek namesto kresnice.“ Tako krhka je luč luciole kot Italijani imenujejo kresnico, nosilko luči. Zato spoštljivo s kresnicami, če kje še kakšno vidite, kajti one so pričevalke sveta, ki še ni zdrobljen, one so majhne oči Erosa Uraniosa.


                                                                                                        Matjaž Lunaček

 

Za povečan prikaz kliknite na sliko.


Certifikat WLA


EUROJACKPOT

Eurojackpot

Garantirani sklad za Jackpot je 10 milijonov €. Žrebanja so vsak petek ob 23. uri, na Pop TV.

 

Želim prejemati rezultate žrebanj na e-naslov:

Loto
Eurojackpot
3x3
Prijavi
Odjavi
cookies